GoldSun

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Stačí vysokoškolský titul k získaniu práce?

Čítala som zaujímavú štatistiku. Na Slovensku je prebytok absolventov zo spoločenských odborov a naopak nedostatok absolventov technického zamerania. Ale prečo? A ešte otázka: Zaručuje vám váš vysokoškolský titul to, že si ním "vydláždite" úspešnú cestu k zamestnaniu?
Podľa mňa je jedným s aspektov, prečo je stav, aký je, je nedostatočná previazanosť trhu práce so školstvom, ďalšie aspekty zahŕňajú to, že mladým ľudom chýbajú praktické znalosti, je zle nastavený systém, príliš časté zmeny v Zákonníku práce...a všetky tieto skutočnosti podľa mňa sú "vinníkom" toho, že na Slovensku máme takú vysokú nezamestnanosť.

Odbočila som - vraciam sa k téme. Pomôže v dnešnej dobe mladému človeku k práci to, že sa "preukáže" vysokoškolským titulom. Samozrejme, že sú pracovné pozície, pri ktorých sa vyžaduje vysokoškolské vzdelanie, ako napríklad výrobný inžinier, psychológ, architekt, lekár a mnohé iné. 

V praxi sa ale môže stať to, že príde na pracovný pohovor človek, ktorý nemá vysokú školu, spĺňa však požiadavky, ktoré sú na pracovné miesto kladené. V tomto prípade zamestnávatelia vítajú človeka nie s titulom, ale so skúsenosťami. Takže si myslím, že v dnešnej dobe je síce pekné mať vysokoškolský titul, ako som spomínala, sú pozície, kde to bez neho nejde, ale dnes je taká konkurencia, že zamestnávatelia si môžu vyberať a paradoxne, na pracovné miesto, ktoré nie je priamo podmienené vzdelaním na vysokej škole, prijímajú ľudí s nižším vzdelaním, avšak s nadobudnutými pracovnými skúsenosťami.

Ďalšia vec, ktorá sa mi hnusí, už len keď o nej počujem, je tá, že: sú dvaja zamestnanci, ktorí vykonávajú tú istú prácu, jeden z nich má, jeden nemá vysokoškolský titul. Ten bez neho má však nižšiu mzdu, ako ten, ktorý ho má. Akoby ten, ktorý titul má, robil automaticky veci lepšie. Zdvíha ma to zo stoličky, ale bohužiaľ u nás sa to presne takto deje! Núka sa otázka prečo?! Zoberme si napríklad takú pozíciu účtovníka. Na to, aby ste vedeli dávať čísla dokopy, predsa nepotrebujete vysokú školu!
Je iné, ak zamestnávateľ príjme povedzme absolventa strednej ekonomickej školy a takpovediac si ho bude účtovne "vychovávať" a pripraví ho na vyššiu kvalifikáciu. Tu potom od neho môže zamestnávateľ požadovať vysokoškolské vzdelanie.

Som teda názoru, že v dnešnej dobe určite môže byť v živote úspešný aj človek, ktorý nemá vysokoškolské vzdelanie.

Kariéra | stály odkaz

Komentáre

  1. mata
    ==v dnešnej dobe určite môže byť v živote úspešný aj človek, ktorý nemá vysokoškolské vzdelanie.==máš 100% pravdu, ale....
    dnes väčšina absolventov z akejkoľvek strednej školy, má 60% vedomosti ako mali absolventi pred 10 rokmi a tým aj poklesli jednak podmienky prijímacích požiadaviek na vysoké školy a jednak vedomostí týchto absolventov. Okrem lekárskych a možno právnických fakúlt, ale určite nie fakúlt elektrotechnických. Ak bývalý pán tajomník ministerstva školstva Doc.Habánik a dnešný rektor!!!TUAD povie, že máme málo vysokých škôl a kto len trochu chce, môže získať vysokoškolský diplom, tak sa nemôžeme čudovať, že sa všetci VŠ nemôžu na adekvátnych miestach zamestnať.Jesť chcú, tak musia pracovať aj na podradných miestach.
    A čo sa týka obsadzovania miest menej vzdelanými ľu´dmi- nuž obdivovala som ich, ako sa samovzdelávaním dokázali naučiť IKT, technológie, alebo len nadobudli skúsenosti a zručnosti. Oni sa to naučia, vedia, že to tak má byť, ale nevedia prečo! A ten VŠ vzdelaný, ten práve aj to prečo vie! A nechci mať nadriadeného obsadeného z takéhoto človeka, ktorému pomohlo aj vriťovlezectvo - on totiž pre spokojnosť nadriadeného, aby sa udržal, ide aj cez mŕtvoly, zabúda, kto bol jeho kamarát, kto mu pomáhal-jednoducho: zabyv vúl, že telatem búl.
    Nemáme stolárov, nemáme zlievačov, nemáme obrábačov kovov, nemáme sklárov - ale máme množstvo menežérov predaja=vykladačov tovar, absolventov hotelových akadémií= čašníkov a kuchárov, at´d. prečo? lebo systém dotovania žiakov je tak nezmyselný, že školy nehľadia na to, čo potrebujú zamestnávatelia, ale aby sa udržali a prežili ďalší rok. Lebo ministerstvo nechce dotovať školy s počtom pod 100 žiakov. No a nech mi niekto povie, že ak bude každý rok z jednej školy/jednej spádovej oblasti/ odchádzať 30 kováčov, 30 zlievačov, 40 obrábačov kovov, že sa zamestnajú.
    publikované: 08.10.2013 19:58:12 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Vasilisa,
    ved o tom vravim. Kazdy sa stazuje, aku mame nezamestnanost, absolventi strednych skol sa (myslim tych "vyvolenych") naozaj s odratymi usami dostanu na nejaku absolventsku prax a nakoniec zurocia, to co si odsedeli v skole tym, ze varia kavu, lepia obalky, peciatkuju, atd. Poukazujem na to, ze je velmi velka chyba komunikacie skolstva s podnikmi. A to su absolventi SS. Dnes je na pracovnom trhu taka vysoka konkurencia vysokoskolsky vzdelanych ludi, az mam pocit je to posobi vsetko nejak kontraproduktivne. Pribuda manazerov, projektantov, riaditelov, marketindakov, inzinierov, atd. a z trhu sa straca to klasicke remeslo, ktore mal clovek v rukach, presne tak, ako si to opisala ty. Keď si spomeniem na svoju absolventsku prax - isla som na nu tak vystrojena s vedomostami, ktore som nadobudla v skole, ze az! A nelepila som obalky, nevarila kavu, ale som sa naozaj dostala do pracovneho sveta. A dnes? Mam pocit, ze absolventi, ktori by mali vyjst uplne pripraveni na pracovny trh, nevedia nic. Pretoze skolstvo na Slovensku je uplne NEZMYSELNE!...... nie je to sice uplne k teme, ktoru som rozobrala, ale je to tak.
    publikované: 09.10.2013 11:13:59 | autor: mata1723 (e-mail, web, autorizovaný)
  3. mata
    je to k téme! Ve´d keby bolo plánovanie, celoplošné, vedeli by sme, kedy, kde a koho budeme potrebovať. Keby ľudia odchádzali do dôchodku tak, ako majú a nebola im nechaná možnosť, že do dôchodku môžu ísť, až keď oň požiadajú, nastávala by prirodzená výmena pracovníkov. Prirodzený dopyt a ponuka po mladých stredných a predôchodkových ľudí. Ľudí, ktorí už majú skúsenosti a novoprichádzajúcich, ktorí ich budú od nich nasávať. No na pracoviskách to tak nie je, je rivalita. Obava, že ja niekoho naučím, potom ma prepustia pre nadbytočnosť. Chorá spoločnosť. Na riaditeľských, vedúcich,výskumných, učiteľských a iných kancelárskych miestach by neboli potom 67 roční - a ani do parlamentu takí nepatria. Sú to všetko už ľudia s krátkodobou pamäťou, ješitní, nedotkliví, so storočnými skúsenosťami , ale s malými modernými poznatkami, ktorí poväčšine novoty odmietajú. Vo výrobe takíto ľudia obyčajne nie sú, lebo sú opotrebovaní. Sú radi, že aj keď za nízky dôchodok, ale už oddychujú. Ja toto považujem za jeden zo zlých zákonov. preto rodičia svoje deti nedávajú do učňovských odborov, ale tlačia na gymnáziá a iné školy produkujúce maturantov pre trh práce, aby sa prekvalifikovávali z našich daní, namiesto, aby sa dane zúžitkovali vo výskume. No tento luxus naozaj len u nás môže byť. preto treba začať od školstva a plánovania hospodárstva. Nuž to ale už by sa museli vrchy presunúť a vody zastaviť
    publikované: 09.10.2013 18:56:49 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014